Amos sidste advarsel.
Amos var kaldt til at advarer folket, før det
blev for sent.
Han var Guds talsmand for ret og retfærdighed
helt op i de øverste kredse i landet.
Hvorfor skulle vi interessere os for hvad der
skete et par tusind år tilbage i tiden med det israelske folk?
Som Gud omgik folket Israel før i tiden, sådan
omgås han verden i dag. Gud skifter ikke mening, han er den samme i dag som før
i tiden.
Man kunne sige Israels historie er perler af
visdom for os til at tage ved lære af, fordi djævlen har stadigvæk ret til at
prøve os indtil tidernes ende.
Amos profeterede under konge Uzzija som
regerede over Judah, og konge Jeroboam den anden som regerede over Israel fra
760 – 750 BC.
Begge kongeriger nød stor velstand på det
tidspunkt og opnåede politiske og militære højder.
Bogen er opdelt i:
Dom over lande som omringede Judah og Israel
BC.
Dom over Judah og Israel og deres moral.
Sammenfatning.
Amos er en bog over Israels første fødselsret,
til det land som Gud viste Moses og som Joshua og Konge Davis indtog.
Jakob og Esau havde en strid over første
fødselsretten.
Gud talte først til Abraham efter Lot havde
forladt ham.
Josef kom uretfærdigt i fængsel, men fordi han
forsatte med at yde sit bedste, blev han løsladt til at tjene kongen.
David som vogtede får blev salvet af Samuel
for senere at blive konge.
Apostel Paulus blev angrebet mange gange for
evangeliets skyld.
Israel har første fødselsret givet af Gud selv.
Gud vil til tidernes ende sætte op et evigt rige, hvor han selv vil bo iblandt
os.
Kampen om landet er stadigvæk i gang, fordi
tiden er endnu ikke afsluttet. Dem som kommer imod Israel må i sidste ende
kapitulere, fordi de kommer imod Gud selv.
Når vanskelige tider konfronterer os, og
alting er svært kan der være gode grunde til det. Gud taler til os, igennem de
omstændigheder vi lever i også i dag. Det som det kommer an på er, på hvilke
side vi står. Lader vi os lede af Guds
ånd eller fører vi kampen selv. Livet er et frit valg på mange måder.
Da Gud førte folket ud af Ægypten, var han en
søjle af skyer om dagen som gik forud og om natten en ildsøjle som beskyttede
dem. Alligevel var der kun få som nåede at se det lovede land, fordi de ikke
kunne lade deres afguder være, og fordi de tvivlede på Guds støtte, trods de mange
store under som de oplevede efter de kom ud af Ægypten.
Deres børn indtog det lovede land.
Det var altid en tung byrde for profeterne at
annoncere en svær dom. Det skete de blev mishandlet, fordi budskabet ikke
passede i de øverste kredse. For at gøre budskabet fuldstændig klart til folket,
blev de ofte bundet ind i budskabet, så de praktisk levede det for folkets
øjne.
Gud dømmer ikke uden først at advare. Israels
historie viser os det igen og igen. Gud advarer også igennem sine profeter i
dag. Som dengang er der ægte profeter men også falske. Det som det kommer an på
er: Kender vi biblen og stemmer det over ens med det skrevne ord.
Landene som ligger næst til Israel har deres
egen specielle historie i deres forhold til Israel. Det Gamle Testamentes Edom
hedder i dag Jordan. Befolkningen stammer fra Esau.
Moabiterne
stammer fra Abrahams bror Lot, det hører også til Jordan i dag. Selv om
de så og sige er slægtninge har disse lande ofte bekæmpet hinanden.
Israel selv vil også blive dømt til tidernes
ende. Mange vil blive frelst, og mange bliver martyret under trængslen før
Jesus anden komme.
Når vi læser dette, må vi ikke glemme:
1 Korinter Brev kapitel 15 vers 51.
Der bliver vi lovet at blive taget levende ud
af verden før de sidste trængsels tider.
Kapitel 1 og 2 beskriver dommen over de lande
som lå nær Israel på det tidspunkt.
De er: Aram Fønikien Edom Ammon og Moab.
I dag hedder de: Jordan Syrien Libanon.
Filistrene er i dags Palæstina.
Antikrist vil, før Jesus anden komme, indtage Jerusalem
fra den vestlige side og gøre det til sit hovedkvarter.
Ægypten og Libyen vil slutte sig til ham
ligeledes Etiopien og Pælestina.
Se bogen Daniel kapitel 11 vers 41 til 45.
Konge Hussain fra Jordan blev tilsynsførende
for Rockens Dom i 1948, da Israel blev uafhængig. Hans søn har den opgave i
dag. Det kunne være en af grundene til at antikrist ikke indtager Jordan.
Jordan vil også være et tilflugt sted for den
israelske befolkning når det bliver værst for dem.
Kapitel 1 – 3: For 3 overtrædelser i Damaskus
og for 4 vil jeg ikke tilbage kalde deres straf.
Det samme gælder for de øvrige lande:
Gaza Philisterne Tyrus Edom Ammon og Moab.
Gud ser tilbage gennem generationerne, når han
dømmer, for i sidste kapitel at fyge alting sammen i Kristus.
Gud verificere også årsagen til, hvorfor
dommen må komme.
Alligevel var der tid nok for dem til at
omvende sig.
Gud sparede Nineveh, da de omvendte sig, efter
Jonas havde prædigt død og dom for kun en dag.
Dommen over disse nationer fortæller os noget
om antikrist ånd, som allerede var manifesteret i disse lande på det tidspunkt.
Der var en stigning i stolthed verdslighed ugudelighed homoseksualitet og
grådighed i disse lande.
Jesus sagde i Matthew kapitel 24 vers 37 at
til tidernes ende vil det blive ligesom i Noahs tid.
Svaret til dommen er ydmyghed og omvendelse.
Tro og håb i Gud, det er umuligt at behage Gud uden tro. Det er også Gud som
løfter åget fra skulderne, og sætter os fri hvis vi er villig.
Al lov og pris tilhører ham. Han vil aldrig
dele tilbedelsen med andre med undtagelse af Jesus og den Hellige Ånd.
Han vil heller ikke forlade sin trone, før
djævlen er besigt.
Derefter vil han sætte sin trone op blandt sit
folk for al tid og evighed.
Djævlens værk og Jesus korsfæstelse var ikke
så klart i det
Gamle Testamente. Man havde budene at rette
sig efter og forsoning ved ofre gaver. Man forstod ikke, at djævlen havde lov
til at prøve dem, når de syndede.
Det ses klart og tydeligt i bogen Job, hvor
djævlen træder frem for Guds trone og forlanger at prøve Job.
Efter Jesus korsfæstelse blev han smidt ud af
himlen.
Jesus sagde: Jeg så djævlen falde som et lyn
fra himlen.
Hans domæne er jorden, og det som er imellem
himmel og jord. Ved Jesus anden komme vil han blive fængslet for 1000 år. I den
tid vil der blive fred på jorden. Så bliver han løsladt for kort tid for at
prøve nationerne. Dermed mens de som overlever de sidste tider og som ikke fik del
i den første opstandelse, de skal også prøves.
Derefter gør Gud alting nyt med et udvalgt
folk. Det som har eksisteret før bliver
glemt for altid.
Årsagen til dommen var, at folket var blevet
fanget i deres ydre ceremonier arrangeret af præsterne. Deres hjerter var ikke
med i det.
Konfrontationerne som Jesus havde med
farisæerne, da han vandrede på jorden var af samme art.
Faren ved at være religiøs ud af til uden
respekt og kærlighed til Gud er - at dæmoniske kræfter kommer ind.
Derfor er Gud jaloux på såkaldte andre guder.
Kapitel 4 vers 6: Gud forklarer sig igennem
profetens mund og siger: Jeg gav dig mangel på brød.
Det regnede meget på et område og ikke på et
andet.
Jeg slog dig med en brændende vind og meldug.
Jeg sendte pest efter jer som dengang i
Ægypten.
Jeg dræbte dine unge mænd med sværdet.
Jeg væltede dig som Sodom og Gomorra.
Med alt dette siger Gud: Hvorfor er du ikke
vendt tilbage til mig. Gud taler igennem omstændighederne.
Kapitel 4 vers 12: Forbered dig på at møde din
Gud Israel.
Gud gør os ansvarlig.
I kapitel 5 vers 21 siger Gud: Jeg hader dine
festivaler.
Vers 22: Dine brændoffer og kornoffer vil jeg
ikke acceptere.
Vers 23: Tag støjen fra jeres sange væk fra
mig.
Det skulle minde os om vores egen stand med
Gud.
Tilbeder vi ham fra hjertet, takker vi ham for
livet.
Uden ham er vi ingenting. Alt liv flyder fra
den evige Gud.
Også selv om vi spendere til gode gerninger,
giver det os ikke en plads i evigheden.
Har vi overgivet vores liv til Gud, og
forstået at Jesus betalte for vores overtrædelser. Gud er hellig og han søger
et helligt folk. Ordet har vi til at lære om Gud og rette os efter det.
Troen skulle ikke være noget vi ikke vil være
ved over for andre.
Jesus sagde Matthæus 10 vers 32:
Dem som ikke vil vedkende mig over for andre,
dem vedkender jeg heller ikke over for Faderen.
Kapitel 7: Gud diskutere så og sige med Amos
om hvad der skal ske.
Vers 1: Gud danner en græshoppe sværm for at
spise høsten.
Amos bønfalder: Undskyld, hvordan kan Jakob
stå for han er lille. Gud svarer: Det skal ikke ske. Jakob står for Israel.
Vers 4: Gud viser Amos et fortærende fyr.
Amos siger: Gud Herre hold dog inde.
Gud svarer: Heller ikke dette skal ske.
Vers 7: Der stod en mand på en mur med et
blylod i hånden.
Herren spurgte: Hvad ser du Amos. Amos svarede
et blylod.
Herren sagde: Nu sænker jeg et blylod i mit
folk Israel, jeg vil ikke længere bærer over med dem.
Vers 9: Isaks offerhøje skal lægges øde. Isak
står for Israel.
Israels helligdomme bliver ruiner, og jeg
rejser mit sværd mod Jeroboams hus.
Gud er tilbageholdende med at dømme, og han
lytter til forbøn og rådgiver sig med sit folk.
Det viser, at Gud vil tilbageholde katastrofer,
hvis vi går i forbøn. Det gør os ansvarlig for hinanden.
Kapitel 8 vers 2: Gud sagde: hvad ser du Amos:
Amos: En kurv med sommerfrugter.
Herren siger: Jeg vil ikke spare dem længere.
Kapitel 9: Dom uundgåelig op til vers 11 samme
kapitel.
Vers 8: Dog vil jeg ikke slette Israels hus
fuldstændig.
Jeg befaler at Israels hus skal rystes blandt
alle folk som man røster en sigte.
Vers 11: Israels genoprejsning.
Vers 13: Der skal komme dage siger Herren: Den
som pløjer kommer lige efter den som høster. Den som træder persen lige efter
den som sår.
Bjergene vil dryppe med most og alle højene
driver af væde.
Jeg vender mit folk Israels skæbne. De skal
genopbygge de forladte byer og bo i dem.
Vers 15: Jeg planter dem på deres jord og de
skal aldrig mere rykkes op fra den jord jeg har givet dem, siger Herren din
Gud.
Det er til dels fuldfyldt i dag. Israel er
vendt tilbage og har opbygget de gamle byer, men kampen om det lovede land er
stadigvæk i gang.
Man må ikke glemme, dem som sætter sig imod
Israel, sætter sig imod Gud selv. De er hans første fødte hele vejen igennem.
Gud ønsker at fyge alting sammen igennem sin
første fødte søn Jesus Kristus.
I den proces er der et valg, som vi også er
involveret i.
Der bliver også en sidste advarsel for os.